I Børnehaven Sønderled arbejder vi med KRAP som vores pædagogiske tilgang:
KRAP er en pædagogisk tilgang som er meget praksis nært og med det, for os rigtige menneskesyn. KRAP´s metoder og redskaber fungerer som stillads for vores faglighed og giver os mulighed, for at have et stort fokus på tidlig indsats og inklusion.
KRAP står for:
Kognitiv:
- At sætte fokus på tænkning
- Grundsynet er:
- Alle er ligeværdige
- Alle mestre at deltage, men med forskellige grundvilkår
- Det kognitive afsæt
- Vi validerer og anerkender
- Vi undersøger tanker, følelser og handlinger
- Vi undersøger virkeligheden og vores tanker om virkeligheden
- Vi er undrende og nysgerrige
- At udfordrer børns, forældres og egne tanker, da der derved gives mulighed for udvikling
Ressourcefokus:
- Validering er et helt centralt begreb i KRAP
- At give en adfærd mening
- Alle mennesker har ressourcer – fokus rettes mod det man er god til
- De bedste præstationer
- Det der hidtil har skabt mest værdi
- Det der har virket bedst – efter hensigten
- En persons umiddelbare udtryk/handling er det bedste bud han/hun lige nu kan give
- I netop denne situation
- På dette sted med netop disse personer
- Med netop disse grundforudsætninger
- Det vil sige at al adfærd giver mening, set ind i rette sammenhæng, - vi validerer
Anerkendelse:
- Anerkendelse er fundamentet i KRAP
- Ikke hvad som helst skal anerkendes, - men gerne hvem som helst
- Anerkendelse i KRAP omfatter
- At blive set – som man er – på barnets egne præmisser, - af et andet menneske. Det indebærer at den voksne viser medfølelse, accept og afgrænsethed, - også når barnet gør noget den voksne ikke vil have/kan lide
- At blive taget alvorligt som menneske
- At blive mødt som værende ligeværdig
- At opleve at være OK, blot som man er
- Baggrunden for et godt anerkendende arbejde og en metode til at arbejde med, er at møde barnet hvor det er, - er netop ”at gå på besøg”
Pædagogik/praksis:
- Når vi arbejder med KRAP betyder det
- Anerkendelse som et fundament
- Kognitivt, at sætte fokus på tænkning
- Relationerne er en forudsætning for udvikling
- Fokus på at tillære nye færdigheder, fremfor at aflære
- Positiv psykologi/pædagogik
- Ressourcefokus
- Vi handle anviser, ligger skinner ud
- Det er altid barnets bedste bud