Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

KRAP

Humørbarometer

I Børnehaven Sønderled arbejder vi med KRAP som vores pædagogiske tilgang:

KRAP er en pædagogisk tilgang som er meget praksis nært og med det, for os rigtige menneskesyn. KRAP´s metoder og redskaber fungerer som stillads for vores faglighed og  giver os mulighed, for at have et stort fokus på tidlig indsats og inklusion.

KRAP står for:

    Kognitiv:

    • At sætte fokus på tænkning
    • Grundsynet er:
      • Alle er ligeværdige
      • Alle mestre at deltage, men med forskellige grundvilkår
    • Det kognitive afsæt
      • Vi validerer og anerkender
      • Vi undersøger tanker, følelser og handlinger
      • Vi undersøger virkeligheden og vores tanker om virkeligheden
      • Vi er undrende og nysgerrige
    • At udfordrer børns, forældres og egne tanker, da der derved gives mulighed for udvikling

    Ressourcefokus:

    • Validering er et helt centralt begreb i KRAP
      • At give en adfærd mening
    • Alle mennesker har ressourcer – fokus rettes mod det man er god til
      • De bedste præstationer
      • Det der hidtil har skabt mest værdi
      • Det der har virket bedst – efter hensigten
    • En persons umiddelbare udtryk/handling er det bedste bud han/hun lige nu kan give
      • I netop denne situation
      • På dette sted med netop disse personer
      • Med netop disse grundforudsætninger
    • Det vil sige at al adfærd giver mening, set ind i rette sammenhæng, - vi validerer

     

    Anerkendelse:

    • Anerkendelse er fundamentet i KRAP
      • Ikke hvad som helst skal anerkendes, - men gerne hvem som helst
    • Anerkendelse i KRAP omfatter
      • At blive set – som man er – på barnets egne præmisser, - af et andet menneske. Det indebærer at den voksne viser medfølelse, accept og afgrænsethed, - også når barnet gør noget den voksne ikke vil have/kan lide
      • At blive taget alvorligt som menneske
      • At blive mødt som værende ligeværdig
      • At opleve at være OK, blot som man er
    • Baggrunden for et godt anerkendende arbejde og en metode til at arbejde med, er at møde barnet hvor det er, - er netop ”at gå på besøg”

     

    Pædagogik/praksis:

    • Når vi arbejder med KRAP betyder det
      • Anerkendelse som et fundament
      • Kognitivt, at sætte fokus på tænkning
      • Relationerne er en forudsætning for udvikling
      • Fokus på at tillære nye færdigheder, fremfor at aflære
      • Positiv psykologi/pædagogik
      • Ressourcefokus
      • Vi handle anviser, ligger skinner ud
      • Det er altid barnets bedste bud