Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

KRAP

Humørbarometer

I Børnehaven Sønderled arbejder vi med KRAP som vores pædagogiske tilgang:

KRAP er en pædagogisk tilgang som er meget praksis nært og med det, for os rigtige menneskesyn. KRAP´s metoder og redskaber fungerer som stillads for vores faglighed og  giver os mulighed, for at have et stort fokus på tidlig indsats og inklusion.

KRAP står for:

Kognitiv:

  • At sætte fokus på tænkning
  • Grundsynet er:
    • Alle er ligeværdige
    • Alle mestre at deltage, men med forskellige grundvilkår
  • Det kognitive afsæt
    • Vi validerer og anerkender
    • Vi undersøger tanker, følelser og handlinger
    • Vi undersøger virkeligheden og vores tanker om virkeligheden
    • Vi er undrende og nysgerrige
  • At udfordrer børns, forældres og egne tanker, da der derved gives mulighed for udvikling

Ressourcefokus:

  • Validering er et helt centralt begreb i KRAP
    • At give en adfærd mening
  • Alle mennesker har ressourcer – fokus rettes mod det man er god til
    • De bedste præstationer
    • Det der hidtil har skabt mest værdi
    • Det der har virket bedst – efter hensigten
  • En persons umiddelbare udtryk/handling er det bedste bud han/hun lige nu kan give
    • I netop denne situation
    • På dette sted med netop disse personer
    • Med netop disse grundforudsætninger
  • Det vil sige at al adfærd giver mening, set ind i rette sammenhæng, - vi validerer

 

Anerkendelse:

  • Anerkendelse er fundamentet i KRAP
    • Ikke hvad som helst skal anerkendes, - men gerne hvem som helst
  • Anerkendelse i KRAP omfatter
    • At blive set – som man er – på barnets egne præmisser, - af et andet menneske. Det indebærer at den voksne viser medfølelse, accept og afgrænsethed, - også når barnet gør noget den voksne ikke vil have/kan lide
    • At blive taget alvorligt som menneske
    • At blive mødt som værende ligeværdig
    • At opleve at være OK, blot som man er
  • Baggrunden for et godt anerkendende arbejde og en metode til at arbejde med, er at møde barnet hvor det er, - er netop ”at gå på besøg”

 

Pædagogik/praksis:

  • Når vi arbejder med KRAP betyder det
    • Anerkendelse som et fundament
    • Kognitivt, at sætte fokus på tænkning
    • Relationerne er en forudsætning for udvikling
    • Fokus på at tillære nye færdigheder, fremfor at aflære
    • Positiv psykologi/pædagogik
    • Ressourcefokus
    • Vi handle anviser, ligger skinner ud
    • Det er altid barnets bedste bud