Indledning:
I Kolding Kommunes daginstitutioner arbejder pædagogerne databaseret og målrettet med det enkelte barns trivsel og udvikling.
Dette kræver at barnet iagttages i forskellige situationer, således at pædagogerne har grundigt kendskab til barnets relationer og kompetencer indenfor de forskellige udviklingsområder.
For at sikre kvalitet, systematik og overblik anvender institutionerne forskellige redskaber til dette.
I Kolding kommune har vi valgt at alle institutioner arbejder med Børnelinealen.
Børnelinealen
Børnelinealen er et værktøj, som pædagogen anvender til at få øje på børn, der i en periode er særligt udfordret.
Det er pædagogens opgave at sikre sig et overblik over, hvor på børnelinealen de enkelte børn i børnegruppen er placeret, således at der tages stilling til, hvordan der arbejdes med inklusion, samt særlige indsatser omkring de enkelte børn.
Børnelinealen søger via en række indikatorer at indkredse barnets forudsætninger og vilkår, forældrenes ressourcer som omsorgspersoner og endelig det omgivende netværks kapacitet (privat som offentlig) til at gå støttende ind.
Børnelinealen består af 5 kategorier, hvor en placering på kategorierne 2 – 3 – 4a og 4b, udløser en særlig opmærksomhed fra pædagogen i kortere eller længere tid. Forældre til børn i disse kategorier, vil altid blive inddraget i overvejelserne omkring, hvilken indsat der bør iværksættes i institutionen og i hjemmet.
Beskrivelse af børnelinialen ses i bilaget.