Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Mad og måltid

 

Hjertet

Mad- og måltidspolitik i Sønderled

Formålet med vores mad og måltidspolitik er at sikre rammerne for, at måltidet opleves positivt. Mad og måltidspolitikken er ikke et isoleret redskab, men medvirker sammen med aktiviteter i Sønderled, til at fremme børnenes fysiske, psykiske, sociale sundhed og velvære. Gode vaner, der er etableret tidligt, forebygger, fremmer koncentrationen, og udvikler personlige kompetencer hos barnet.

Det pædagogiske måltid

I Børnehuset Sønderled ser vi det gode pædagogiske måltid, som et tidspunkt på dagen hvor samtale og nærvær er i højsædet.

Det gode måltid giver mulighed for, at børnene udvikler sig inden for de sociale og personlige kompetencer. Her beskæftiger vi os med sprog, selvhjulpenhed, præsentation af varieret kost og måltidskultur, samt forskellige smags- og sanseoplevelser. Personalet er bevidste om, at de fungerer som rollemodeller og er opmærksomme på, hvordan de agerer under det pædagogiske måltid.

I vuggestuen hvor vi har madordning er der fuld forplejning (se eksempel på en ugeplan nederst) og børnene bliver præsenteret for andet kost, end de måske er vant til.

I børnehaven har vi forskellige traditioner såsom julefrokost, påskefrokost mm, hvor børnene ligeledes bliver præsenteret for andet kost, end de måske er vant til.

Det er vigtigt, at vi som voksne både i vuggestuen og børnehaven, sørger for, at børnene oplever voksne der udtrykker glæde og interesse for maden. Vi smager på maden og opfordrer børnene til at gøre det samme. Maden præsenteres inden vi går i gang med at spise. Der tales positivt om den mad der bliver sat på bordet. Kan man f.eks. ikke lide maden siges dette pænt, det gælder både børn og voksne. Det er væsentligt, at der skabes rum for at de børn der kan lide maden kan nyde den.

Det er ligeledes vigtigt at personalet selv går forrest og gør det vi forventer af børnene. Vi sidder roligt ved bordene, og farer ikke rundt og henter/ordner ting under måltidet. Vi smager på maden, og tager af alt hvad der står på bordet.

Rammerne for det pædagogiske måltid

Som en del af godt pædagogisk måltid, har vi i Børnehuset Sønderled valgt, at børnene har faste pladser ved mindre borde. Således forsøger vi, at danne genkendelighed og sammenhæng i spisesituationen. Vi mener, at dette skaber de bedste rammer for en god samtalekultur, uden først at skulle forholde sig til nye siddemakkere hver dag. Bordplanen laves af personalet på stuen med afsæt i pædagogiske overvejelser.

Samtalekultur

En god samtalekultur er vigtig for, at der skabes plads til alle og alle børn får mulighed for, at blive hørt. Personalet ved bordet er ansvarlig for, at der skabes rammer for den gode samtale og en god stemning. For at børnene kan få mulighed for, at samtale ved bordet er det nødvendigt, at børnene lære at vise hensyn til hinanden. Derfor støtter og vejleder den voksne ved bordet den gode samtale, hvor barnet får lov til at tale færdig, giver alle børn mulighed for, at komme til orde og sikrer at børnene bliver siddende til alle ved bordet er færdige.

Selvhjulpenhed

Selvhjulpenhed er en stor del af det pædagogiske måltid. Derfor er det vigtigt børnene selv får lov til, at være deltagende omkring måltidet. Inden måltidets start vasker alle børn deres hænder og sætter sig ind på deres plads. Under selve måltidet opfordres vuggestuebørnene til selv at hælde mad og drikke op. Børnehavebørnene opfordres til selv at åbne deres madpakker og deres drikkedunke, samt putte deres skrald i den lille skraldespand, som står på bordet Der ventes til alle har fået mad på tallerkenen og så siges der værsgo efter værsgo sangen er sunget. Efter måltidet rydder børnene efter evne op efter sig selv (tømmer tallerken for madrester i skraldespanden og stiller tallerken, evt glas og bestik på madvognen). Dette gøres altid med den nødvendige støtte og vejledning. Målet er at barnet oplever og glædes ved sin egen kunnen.

Morgenmåltidet

Vi lægger vægt på, at give børnene en rolig start på dagen, og prioriterer at morgenåbnerne sidder og spiser morgenmad med børnene, og skaber trygge og rolige omgivelser. De børn der har spist morgenmad, må gerne lege i Mødestedet, men det foregår i en rolig tone. Vi mener det er vigtigt at skabe denne stemning om morgenen, så børnene kan komme ind i huset og starte dagen i deres eget tempo. Vi tror, at det giver meget til de børn der kommer tidligt, at starte dagen på denne måde. Hvis de kommer ind til støj og højt tempo inden de er klar, kan det have stor betydning for resten af deres dag. Det kan være hektisk for børnene, at være i daginstitution en hel dag, når der er højt tempo og mange aktiviteter, derfor prioriterer vi, at skabe nogle rum, hvor børnene kan mærke sig selv, slappe af, og komme ned i gear. Morgenmåltidet er et af disse rum.

Der tilbydes morgenmad, som er havregrød eller havregryn med mælk. Morgenmaden er beregnet til de børn som ikke har spist hjemmefra - den serveres mellem kl. 6.30 og 7.30. Det foregår i mødestedet med tændte stearinlys og hyggelig morgenstemning. Det er vigtigt at skabe rammer, der inviterer til at børn får spist morgenmad og får en god start på dagen.

Målsætning

  • At give børnene sunde varieret kostvaner og sikre at de får dækket deres ernæringsmæssige behov mens de er i børnehave.
  • At rammerne for alle måltider skal være gode dvs. måltiderne skal indtages i en afslappet og rar stemning, hvor der kan være lejlighed til at snakke med de andre børn og voksne rundt om bordet.
  • Vi anser det for vigtigt, at gøre måltiderne til en æstetisk positiv oplevelse for børnene. Det fremmer deres lyst til at spise maden og også lysten til at smage ny mad.
  • Vi lægger vægt på at børnene tillærer sig almindelig daglig hygiejne omkring madlavning og måltider.
  • At personalet i hverdagen arbejder med sund/usund kost sammen med børnene.

 

I Børnehuset Sønderled viser vi respekt og hensyn over for alle religioner og kulturelle forskelle, så barnet ikke får mad der strider mod disse. Vi tager også hensyn til børn med behov for særlig diæt, dette vil foregå i samarbejde med forældrene.

 

Her er vedhæftet et eksempel på en madplan i vuggestuen og en folder "Giv madpakken en hånd", med råde råd til hvad madpakken kan bestå af.

 

 

Dokumenter

Madplan Uge 5.pdf

Shape Created with Sketch.