Forældresamarbejde

Portræt 2

Forældresamarbejde:

Forældresamarbejdet i Børnehuset Sønderled er også funderet i KRAP og i vores grundsyn. Vi lægger vægt på et åbent og trygt samarbejde med forældre og forældrerådet, og vi inddrager forældrene så meget som muligt. Vi gør meget ud af at skabe en tryg relation til både forældre og selvfølgelig også børnene, da det er vores erfaring, at trygge forældre skaber grobund for trygge børn. I tryghedsperioden, når et barn starter i vuggestuen eller børnehaven, er det særligt vigtigt, at forældre og personalet hjælper hinanden, så barnet kan få en tryg og god start.

Vi prioriterer at have en daglig mundtlig dialog med forældrene og give information omkring børnenes dag, vores observationer og børnenes liv i institutionen, for at forældrene kan tage del i barnets hverdag. Individuelle behov tilgodeses altid, og vi griber forældres bekymringer og tilbyder et møde med det samme. Vi fokuserer oftest på det gode og den gode oplevelse eller fortælling om barnet, fremfor at møde forældrene med det som har været negativt.

Vi forventer af vores forældre, at få de nødvendige informationer om familien/barnet, for at nå frem til en fælles viden, en fælles forståelse af, hvad der gavner netop deres barn og en fælles handleplan.

I børnehaven opfordrer vi ofte forældrene til legerelationer ud over bedstevennerne, da det styrker sammenholdet. Opfordringerne tager selvfølgelig udgangspunkt i observationer af børnenes samspil i børnehaven.