Praktisk ABC

Iskunst

Praktisk ABC

Bagage: Hvis I har ekstra bagage med i Sønderled ex. en autostol eller kuffert, som skal med barnet når det hentes af en anden senere på dagen, så henvender I Jer til personalet.

Bleer: I skal selv medbringe bleer, som opbevares i en personlig kurv på badeværelset.

Drikkedunk: I både vuggestuen og børnehaven skal dit barn medbringe en rengjort drikkedunk med frisk vand hver dag, - med navn på. Drikkedunken stilles i en holder på stuen og tages med ud, når vi er på legepladsen.

Fredags rengøring: Når I går hjem fredag, vil vi gerne have, at I tømmer Jeres barns garderoberum, så bliver de nemlig gjort ekstra godt rent i weekenden.

Frugt: I vuggestuen er frugten en del af forplejningen. Dit barn skal i børnehaven medbringe frugt og brød i frugtposer til vores eftermiddagsmåltid. Vi spiser eftermiddagsmåltidet sammen med stuen.

Fødselsdage: Vi tilbyder altid at holde dit barns fødselsdag i Sønderled og forældre er meget velkommen til at deltage. Se yderligere uddybning under ”fødselsdag.”

Garderoben: Hjælp Jeres barn med at holde orden i garderoben og placerer overtøj mm., så det kan være så selvhjulpen som mulig. Inden I går hjem skal I rydde op i garderoben og tage evt. vådt overtøj og fodtøj med hjem til tørring. Husk nav i dit barns tøj og fodtøj mm.

Glemt tøj: I hjertet har vi en spand hvor vi placerer glemt tøj og andre ting uden navn på, så mangler I noget så kig her. Flere gange om året hænger vi glemt tøj op på legepladsen, så I har mulighed for at opdage I har mistet noget. Herefter vil det tøj, der ikke er blevet taget enten overgå til lånetøj i Sønderled eller gives væk til velgørende formål.

Information: Det er vigtigt at I giver besked til Sønderled ved fridage, ferie, sygdom eller når andre henter dit barn. Se yderligere uddybning vedr. information under ”informationer i hverdagen.”

Legetøj: Børnene medbringer ikke legetøj hjemmefra i hverdagen. De må selvfølgelig gerne have et "putte dyr" mv. til trøst eller til at skabe bro mellem hjem og børnehaven. Det ligges i barnets skab og tages frem ved behov.

Vi holder bamsefest hen over året, her må der medbringes en bamse.

Madordning: I vuggestuen er der madordning. Det betyder at der tilbydes 3 daglige måltider formiddag, frokost og eftermiddag.

Madpakke: Når dit barn skal være i børnehaven en lang dag, er det vigtig at der er energi nok til hele dagen. Det betyder, at dit barn skal have en madpakke med der primært består af brød og grøntsager, som dit barn er glad for at spise. Madpakken skal være let at overskue og gerne pakket ind på en måde så barnet kan tage lidt af gangen.

Vi har en forventning om, at I som forældre er opmærksomme på at Jeres barn får en god madpakke med. Oplever vi at der er problemer med det enkelte barn, tager vi selvfølgelig kontakt til Jer, ligesom I altid er velkomne til at søge råd og vejledning hos personalet. Husk at slik ikke hører til i en madpakke.

Se yderligere uddybning under ”mad og måltid.”

Morgenmad: I tidsrummet 6.30 – 7.30 serveres havregrød og havregryn på Mødestedet. Mange børn starter også dagen med at spise lidt af madpakken.

Navn på alt: Husk navn på alt – Det gør hverdagen meget nemmere for Jeres barn og for personalet. Tøj og ting bliver så let væk hvor mange mennesker er sammen og det finder nemmere sin rette ejermand når der er navn på.

Sygdom: Vi modtager ikke syge børn og hvis dit barn bliver syg i løbet af dagen, vil vi kontakte Jer. Se yderligere uddybning om sygdom og medicin under "værd at vide.

Tøj: Det er vigtigt at dit barn har "praktisk" tøj på. Der males, tegnes, leges med mudder osv. her i Sønderled, så derfor opfordrer vi til, at du giver dit barn tøj på, der må blive beskidt :-)

Det er vigtigt at dit barn har tøj med der passer til årstiden. Se under "årstidens tøj.”