Opstart og overgange

Cykler vaskes

At starte i vuggestue og børnehave.

Inden dit barn starter

Ca. 1 måned før dit barn starter sender vi et velkomstbrev til Jeres barn og Jer forældre. Der står hvem personalet er på barnets stue, samt en invitation til at ringe og aftale en tid med Jeres primærpædagog, til et besøg sammen med Jeres barn inden startdatoen. Her vil vi vise Jer rundt og få en snak om barnet, els. soverytme, specielle hensyn herunder allergi osv. samt aftale nærmere om Jeres barns start i Børnehuset Sønderled.

Overgang

At starte i vuggestue eller børnehave kan være en stor omvæltning for både barn og forældre. Overgangen fra hjemmet til lidt større rammer i vuggestuen, eller fra de små rammer i dagplejen/vuggestuen til et større hus med mange børnehavebørn og voksne kan være svært at overskue. Uanset om barnet starter i vuggestue eller børnehave, er omgivelserne større end det de er vant til, kammeraterne er ældre, og børnene tilbydes større grad af selvstændighed.

Flytter dit barn fra vores vuggestue til vores børnehave, foregår overgangen glidende, barnet har mulighed for at komme på besøg hos sin kommende børnehavestue og der aftales overleveringsmøde, hvor I forældre også deltager. Kommer dit barn fra dagplejen eller en anden vuggestue, vil vi opfordre til, at barnet kommer på besøg med pædagogen eller dagplejen, en eller flere gange inden opstarten. Der vil finde en overlevering sted til børnehaven fra dagplejen eller vuggestuen, hvor vi vil få de vigtigste informationer om barnet, så vi kan tage imod Jeres barn og Jer forældre bedst muligt.

Det vigtigste for en god start i vuggestuen eller børnehaven for barn og forældre er tryghed, vi kalder derfor opstarten i Børnehuset Sønderled for tryghedsperioden, hvor forældre og personalet ved fælles hjælp, vil sikre barnet en god og tryg start. Vi har erfaring med, at jo større kendskab vi har til barnet og jo større kendskab barn og forældre har til stedet og de mennesker, hvortil de skal aflevere deres barn, jo mere trygge er de og jo bedre fungerer opstarten.  Derfor lægger vi her i Børnehuset Sønderled stor vægt på, at alle får en primærpædagog, som er den person, der har overblikket over, hvordan det går med Jeres barn og oftest har den tætte kontakt til både barn og forældre.

Vi har ingen bestemte regler for, hvornår et barn skal være renligt, af med sutten eller lignende. Det er alt sammen ting, vi snakker med jer forældre om, da vi mener, det er vigtigt at lytte til jer som familie og jeres evt. behov og ønsker.

Den første tid

Der er vores erfaring, at det er meget individuelt, hvordan og hvornår det enkelte barn falder til. Vi kan dog give følgende retningslinjer.

• Aftal med Jeres primærpædagog hvordan starten skal forløbe. Hvis det er muligt så afsæt gerne et par dage til opstart af tryghedsperioden
  • Aftal hvornår I kommer den første dag, så vi er klar
  • Aftal hvornår og hvor længe Jeres barn skal være her selv. De første dage bør være korte
  • Send dit barn det signal, at her er det rart at være. Det modsatte gør barnet ængstelig
  • Sig altid farvel inden du går. Personalet hjælper gerne med at gøre afskeden så hurtig og naturlig som muligt
  • Hvis dit barn er ked af det, klarer personalet det. Det værste du kan gøre, er at vende om og gå tilbage til barnet. Ring i stedet for til os og hør hvordan det går
  • Stol på, at personalet har erfaring og uddannelse til at tage sig af dit barn

Den styrkede pædagogiske læreplan for Børnehuset Sønderled vil I kunne finde på vores hjemmeside. Denne opfordrer vi Jer til at læse.